Situace v cestovním ruchu v roce 2022 bude závislá na pandemické situaci na Slovensku. Uvedl to generální ředitel společnosti Slovakia Travel Václav Mika. Podle něj cestovní ruch postaví na nohy jen konec pandemie nového koronaviru.
Kategorie domácího a zahraničního cestovního ruchu se vyvíjejí rozdílně. „Při zahraničním cestovním ruchu vidíme kontinuální propad od historicky nejsilnějšího roku 2019. Připisujeme to zejména podmínkám cestování na Slovensku a tomu, že v uplynulém roce jsme prakticky neměli zimní sezónu. Tomu pomůže to, že budeme mít jasné informace a kampaň na to, za jakých podmínek je možný příjezdový cestovní ruch a že vytvoříme podmínky pro imageovou a produktovou kampaň v zahraničí,“ řekl Mika.
Domácí cestovní ruch zaznamenal loni úspěch. „To byl i náš hlavní produkt cestovního ruchu v létě. Máme zde konkrétní měřitelný výsledek a impuls – to je nejlepší sezóna cestovního ruchu z hlediska domácího turismu v létě. Dává to příslib, že Slováci si Slovensko zamilovali a našli něco, co je připoutá k tomu zůstat na Slovensku a strávit tu dovolenou,“ konstatoval Mika.
Nejzásadnější a největší výzva je podle něj vytvořit stejný návyk u zahraničních turistů. „Soustředíme se nejprve na cílové trhy, ty zdrojové, jako je Česko, Polsko, Maďarsko, Rakousko a Německo. Zároveň budeme komunikovat i na globálním trhu a v Evropě,“ pokračoval Mika.
Co se týče výstavy Expo v Dubaji, Mika si myslí, že neúčast na výstavě by byla obrovská chyba. V oblasti kongresového cestovního ruchu je to jediná reálná příležitost, protože většina akcí tohoto typu se konala jen na online platformách. „To, co nabízíme právě na Expu, vzhledem k jeho lokaci, je přesně to, co tam nejvíc chybí. Máme živou přírodu, národní parky, zimní sezónu, bohatou kulturu a lázeňství, které má být hlavním tématem první únorový týden. Určitě se zúčastníme se silnou delegací se zástupci této oblasti cestovního ruchu,“ poznamenal.
Velmi důležité podle něj bude, aby samotný cestovní ruch a tedy „hospitality industry“ přežil. „Proto náš marketing, PR a komunikace musí jít ruku v ruce se schématem pomoci a musíme se nadechnout. Celý lockdown musí vyvrcholit tím, že podmínky pro přežití budou vytvořeny a že budeme moci nastoupit s kampaní. Musí to být harmonizované,“ dodal Mika.
Zdůraznil význam dat cestovního ruchu, když jde o poznání cílového potenciálního trhu a jeho očekávání. Jednou z témat podle něj je, jak se změní paradigma cestovního ruchu z hlediska posunů. Půjde více o příklon ke konkrétním destinacím, konkrétním zážitkům, konkrétnímu výběru.